Vi trycker på
knappen till äkta paret Braas och blir ovetandes videofilmade samt insläppta. Direkt
innanför porten hittar vi hyresgästernas postboxar. Här finns också ett fack för
utgående post som töms två gånger om dagen. Färden i den blå hissen säger ingenting
om att något utöver postservicen är speciellt med det här huset. Ett tryck på en
vanlig knapp för oss till våning tre.
Tommy och Sarah Braas flyttade in i somras. De trivs, men nu går flytten till USA inom
kort, så de har sagt upp kontraktet på sin trea som de gärna visar upp.
Lägenheten är ljus och fräsch, inte särskilt stor men praktisk med bred hall, kök och
arbetsrum till höger, sovrum och allrum till vänster - och badrum rakt fram.
Strax till höger om badrumsdörren sitter den videoutrustade porttelefonen som med några
stygga automatsparade bilder bekräftar att det var vi som nyss ringde på därnere. I
köket och samtliga rum finns data- och telefonuttag.
- Ja, utom på toa, där kan man bara prata i telefon, säger Tommy och skrattar.
En liten knapp precis innanför ytterdörren stänger på en sekund av allt vatten i hela
lägenheten. Praktiskt när man reser bort och vill undvika läckor. Automatsäkringarna i
elskåpet är också bra, tycker Tommy. Blir belastningen för stor slås strömmen av.
Några proppar behöver man inte dona med. Värmen betalas separat av hyresgästen som
själv ställer in temperaturen i lägenheten.
Smarta lösningar till trots menar Tommy Braas att man ändå förbisett en del småsaker
när man konstruerat IT-huset.
- Elskåpet låter ganska mycket, så på natten när det är tyst måste vi ha stängd
dörr till sovrummet för att kunna sova. En annan miss gäller låssystemet med den
elektroniska nyckeln. När man ska gå ut och låsa efter sig måste man genomgå en
ganska omständlig procedur, förklarar Tommy och ger oss en demonstration.
Den elektroniska nyckeln går för övrigt till alla utrymmen i huset, inklusive
tvättstugan. Vi tar samma blåa hiss ner igen.
- Från början kom hissen automatiskt upp när man låste ytterdörren. Den förstod att
det var dags att gå ut. Men det gör den inte längre. Det var väl en bugg kanske,
säger Tommy och visar hur man bokar tvättid på panelen utanför tvättstugan. Dit bara
den som har bokat tid har tillträde. Så undviker man konflikter och stölder.
Via Internet kan man förstås sköta det mesta om man skulle ha glömt något, samt
kommunicera med värden. Och snart ska uppkopplingen till mataffären i husets bottenplan
vara i bruk så att hyresgästerna kan handla via nätet och få sin mat levererad till
dörren.
Men kunskapsprojektet IT-huset slutar inte med det. För egentligen är det ju ett hus som
aldrig riktigt ska bli färdigt, utan ständigt utvecklas i takt med ny teknik.
Detta bekräftar Lena Larsson, informationsansvarig på Poseidon som helst inte vill prata
om huset förrän nästa vecka, då det officiellt invigs.
- Men det stämmer, det här är ett sätt för oss att ta reda på vad som är bra och
vad som fungerar. Det finns så många förhoppningar om vad den nya tekniken ska kunna
åstadkomma. Det krävs mycket testande för att komma fram till vad som är gångbart.
|